Nyt firmalogo? Overlad opgaven til professionel designer
I en tid, hvor vi fortrinsvis opfatter vor omverden visuelt, er det vigtigt at sende de rette signaler. Vi orienterer os, bevidst og ubevidst, efter symboler, som fungerer som vejvisere og grundlag for vor navigation i verden – lidt lige som når vi kører bil. Selv vores sprog er visuelt og præget af billeder i form af metaforer og aforismer. Og når vi læser eller tolker billeder, er det ud fra en form for universel forståelse, som vi kan blive enige om på tværs af sprogbarrierer og kulturer. Der kan dog være undtagelser, som kan foranledige misforståelser – og derfor er det vigtigt at man, såfremt man for eksempel skal designe et firmalogo eller udvikle en form for grafisk repræsentation, ikke uforvarende kommer til at anvende symboler, som tolkes forskelligt i andre kulturer eller sprog områder.
Design af firmalogo – hvad skal jeg være særligt opmærksom på
Vi kender alle eksempler på ufatteligt kiksede firmalogoer, som stjæler opmærksomheden fra virksomheden og henleder den på de helt forkerte associationer, logoet giver. I de fleste tilfælde er dette aldeles ikke sket med intentionen om at få opmærksomhed på den konto, men simpelt hen ud af ren og skær uopmærksomhed – måske har marketing teamet stirret sig blinde på diverse udkast, og dermed fuldstændig overset de misvisende symboler og signaler i logoet.
Hvis du vil undgå at havne i samme situation, når du skal have formgivet din virksomheds firmalogo, kan det kun tilrådes, at du går i ledtog med en professionel grafisk designer. For det første er det godt at have en sparring partner med et godt grafisk øje, sans for det visuelle, og erfaring med design af firmalogo. Og samtidig vil en erfaren grafisk designer være i besiddelse af de rette tekniske værktøjer, så du kan være sikker på, at dit nye firmalogo er skalerbart og kan fungere på print såvel som digitalt. Læs mere på damgraphics.dk